60 arter i Vuollerim på 24-timmar

Mats Karström rapporterar!

Bläsänder

REKORDARTAT FÅGELDYGN 2016

Lördagen 28 maj 2016 ordnades för 13-e året i rad en mycket lyckad 24-timmarsskådning från fågeltornet i Porsitjärn strax utanför Vuollerim.

Dagen till ära fick vi uppleva årets första riktiga högsommardag med en temperatur upp till 25° och inte ett enda moln under hela dygnet. Temperaturen var 2° som lägst. Tidigare år har vi noterat mellan 49 och 59 arter, med 58 arter så många som 4 gånger.

Även i år hade vi sällskap av sångsvanparet på bo precis nedanför tornet. Minst två koltrasthanar sjöng ihärdigt. Morkullorna drog flitigt och sidensvansar sågs under större delen av dygnet. Ingen riktigt oväntad art noterades. Bivråk, silvertärna, drillsnäppa, tornseglar och spillkråka kan nämnas.

Mats Svensson Pavval skådade mest ihärdigt och noterade sånglärka, vilken är både ny art för värnområdet ( art 145) och fågeldygnet ( art 97). Strax efteråt upptäckte han änspiplärka som också var ny för fågeldygnet ( art 98). Även Sonja Kuoljok noterade ängspiplärka på det följande passet.
Ingemar Pettersson, som deltog för första gången , lyckades upptäcka grå flugsnappare i ena torrtallen vid 21-tiden. Därmed passerade vi för första gången den magiska gränsen 60-arter. Mats Karström lyckades även upptäcka en flygande duvhök på sista passet, något som gjorde att resultatet blev det smått sensationella 62 arter.

Den bästa räkningen gjordes av de båda Matsarna 02.00-04.00 med 31 arter. Totalt deltog 11 personer i den lyckade räkningen, med Rüdiger Kasche från Visingsö som mest långväga besökare.

Middagen gästades av 9 personer. Ett stort tack till er alla.

Mats Karström