En varm sommarkväll vid sjön

Det var ett glatt gäng som samlades vid skidstadion och påbörjade den tre timmars långa promenaden runt Dálvvadisjávrásj. Under den tiden hann vi se och höra 23 olika arter. Emma upptäckte en sävsparv vid strandlinjen i buskarna tack vare ett annorlunda varningsläte. Gulärlorna sprang på backen nedanför husen och på sjön så rastade några storskrakshanar tillsammans med en ensam småskrakhona. Småskrakhonan särskiljs från storskrakshonan bland annat på sin karakteristiska rufs i håret. Kalufsen är mer spretig och kortklippt hos småskrakhonan jämfört med storskraken. När vi pausade utanför Fjällträdgården så började silvertärnan att varna och kråkorna flög upp. Heidi upptäckte då två fjällvråkar på himlen som måste ha orsakat tumultet. I skogen fick vi höra taltrastens sång så vackert. Den upprepade sin strofer ibland en gång och ibland ingen. Väl tillbaka vid skidstadion hördes grönbenans ”Julejulejule”. En vadare som även kallas grönjule vilket BoAnders lärde oss under kvällen. Tack alla som kom!

Nästa utflykt är på fredag den 26:e maj till gammelskogen runt Berghem. Samling kl 17 vid Västra skolan i Jokkmokk för samåkning. Varmt välkomna!

/Ida Jansson

Smålommen sträckte på bakbenen. Sägnen säger att gud glömde bakbenen och kastade de efter lommen vilket gjorde att de hamnade så långt bak. Foto: Emma Nilsson.

Smålommen hade ännu inte lagt sig på boet. Två par syntes dock på sjön. Här är ett av paren. Kommer det bli en revirstrid måntro i år? Foto: Emma Nilsson.