Ingvar Segerström

Ingvar Segerström är död. Han blev 88 år gammal. Ingvar med om att bilda Naturskyddsföreningen i Jokkmokk 1969.
Under 1970-talet var han engagerad i kampen för att skydda urskogar och älvar i Jokkmokks kommun. 1981 fanns långtgående planer på att gammelskogen mellan Njavve och Bievrávrre skulle avverkas.
Ingvar tog då kontakt med sin gamla klasskamrat socialdemokraten Lennart Bodström, som lovade att försöka förhindra planerna genom att ta upp frågan med regeringen (Bodström kom året efteråt att bli landets försvarsminister).
Dock fann Lars-Ture Lindholm stakkäppar som visade att flera mil skogsvägar var på väg att dras i hela det av modernt skogsbruk orörda området mellan Sakkat och Bievrávrre/Gárásj. Hans Anderson reste då akut till Stockholm och träffade Birgitta Dahl. Hon skickade ett par tjänstemän till Jokkmokk som från helikopter fick se hela det skyddsvärda området. De landade i Skájdde där Ingvar Segerström tog emot och visade dem en av de gamla furorna i området. De provborrade tallen och kunde räkna 700 årsringar. Det borde ha funnits fler, men kärnan av trädstammen var rutten så där gick det inte att räkna. De uppskattade dock åldern till 1000 år. Denna händelse gjorde att de största delarna av området snabbt kom att skyddas och Pärlälvens naturreservat blev verklighet. Det var en av naturvårdens allra största segrar.
Det skyddade pärlälvsområdet skildrades i Östan om fjäll, västan om skog, en mycket fin bok av Hans Anderson och Ingvar Segerström som utkom 1985.