Program 2018-2019

Program Vintern 2018/2019

Ladda ner pdf via denna länk, annars skrolla.

Torsdag den 29 november

Cafékväll på ViddernasGasskas

Nyfiken på Naturskyddsföreningen? Välkommen på cafékväll!

Till vår stora glädje har kretsen ökat från 113 till 138 medlemmar under 2018. Detta vill vi fira med er och bjuder in till en kväll då vi berättar om vilka frågor som kretsen driver och bjuder in till samtal om vad du som medlem vill ser mer av.

Du kommer också få höra om Naturskyddsföreningen som organisation och olika vägar att engagera sig; lokalt, regionalt eller nationellt.

Föreningen bjuder alla medlemmar på fika. Det går bra att bli medlem på plats!

Tid  kl. 19:00–21:00

Plats: ViddernasGasskas

Kontakt: Lotta Silfver: 0707-100 889, Lotta.silfver@naturskyddsforeningen.se

Gun-Marie Engfors: 0702-719 132

Tisdag 11 december

Naturåret

Välkommen på bildvisning då vi får ta del av och dela med oss av naturupplevelser från det gångna året. Har du sett en spännande fågel, fjäril eller svamp? Vill du dela med dig av bilder från vandringsupplevelser eller kanske en kanottur? Meddela Mats Karström i förväg om du vill visa bilder. Naturskyddsföreningen bjuder på fika.

Tid: kl. 19:00

Plats: Bokenskolan

Kontakt: Mats Karström: 076-126 78 34, Mats.karstrom@naturskyddsforeningen.se

Söndag 6 januari

Fågelmatningstävling

Kom och var med och tävla om vilket lag, Jokkmokk eller Vuollerim, som ser flest antal olika arter vid samhällets olika fågelmatningar. I år sker tävlingen för 16:e gången. Var med och vinn det vackra vandringspriset med en snidad talgoxe av Kjell Wågberg.

Tid: kl. 10:00

Plats: Samling för Jokkmokkslaget hos Sonja Kuoljok och för Vuollerimlaget hos Mats Karström

Kontakt: Sonja Kuoljok: 073-828 04 53, sonjakuoljok@gmail.com

Mats Karström: 076-126 78 34, mats.karstrom@naturskyddsforeningen

Tisdag 15 januari

Ett hållbart liv

Vilka nya steg vill du ta på vägen mot ett mer hållbart samhälle? Naturskyddsföreningens årsbok 2018 ger dig 365 tips på vad du kan göra i ditt vardagsliv. Boken är användbar oavsett om du känner dig inspirerad eller uppgiven. Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/ett-hallbart-liv.

Vi har glädjen att tillsammans med Studiefrämjandet få presentera bokens författare Johanna Stål som kommer till oss för att prata om både vardagslivet och de stora globala utmaningarna utifrån sin bok. Johanna Stål är en mycket uppskattad föreläsare, miljöjournalist och chefredaktör för tidningen Camino.

Tid och plats: Meddelas senare. Håll utkik på vår hemsida.

Kontakt: Lotta Silfver: 0707-100 889, Lotta.silfver@naturskyddsforeningen.se

Torsdag 7 februari – fredag 8 februari

Motståndets makt

Seminarium och workshop med Stellan Vinthagen, professor i sociologi som forskar om civilt motstånd och själv har lång erfarenhet av aktivism inom fredsrörelsen. Stellan berättar om fredliga strategier för ett framgångsrikt aktivt motstånd. Hur kan samer, lokalbefolkning och andra engagerade göra skillnad? Seminariet är uppdelat på två tillfällen. Under fredagen får deltagarna pröva på praktiska övningar. Deltagarna bjuds på fika.

Tid: Torsdag 16:00-19:00 och fredag 09:00-12:00

Plats: Ája, Sparbankssalen

Kontakt: Tor L. Tuorda: 070-230 09 55, t@kvikkjokk.nu

Tisdag 26 februari

Årsmöte

Vi börjar kvällen med en stund ute i vinterlandskapet då vi låter röster och material ljuda. Klä dig i varma kläder och skor och ta gärna med en liten kosa eller mugg. Vi bjuder på värmande dryck.

Mats Karström visar därefter bilder och berättar om läget för några av våra hotade gammelskogar, t ex Jelka-Rimakåbbå, Karatj-Råvvåive och Persbacka. Sedan delar vi ut Steget Föres urskogsstipendium 2019 till en mycket välförtjänt naturvårdskämpe. Vi avslutat kvällen med årsmöte.

Tid  kl. 18:00–21:00

Plats: Bokenskolan

Kontakt: Ann-Marie Smeds: 070-3317796, Ann-Marie@smeds.se

Mats Karström: 076-126 78 34, mats.karstrom@naturskyddsforeningen

Aktuellt från riksföreningen

I juni hade Svenska Naturskyddsföreningen riksstämma i Uppsala. Det viktigaste beslutet gällde föreningens nya verksamhetsriktlinjer “Framtidsstrategi 2019-2022”. Det är denna strategi som riksföreningen, alltså riksstyrelsen och rikskansliet, kommer att arbeta utifrån de kommande fyra åren. Gå gärna in på www.naturskyddsforeningen.se och läs mer om den (sök på ordet Framtidsstrategi). Vill du veta mer om framtidsstrategins mål och metoder så kom på cafékvällen den 29 november.

Under sommaren och hösten har fokus legat på valet och politisk påverkan. 27 kretsar runt om i landet har gjort lokala partienkäter liknande den vi gjorde här i Jokkmokk.

Lotta Silfver, kassör i Jokkmokkskretsen och ledamot i riksstyrelsen

Ovanliga fåglar

Fågelåret började i januari med sångsvanar i Luvos. I Vuollerim sågs både bergfink och gulsparvar samma månad, medan Jokkmokk bjöd på ringduva och björktrast. Ovanligt nog övervintrade sidensvansar i både Vuollerim och Jokkmokk och omväxlade med att äta rönnbär och frön. Även sydliga nötväckor sågs på flera platser i kommunen.

Talvatismatningen i Jokkmokk bjöd på två trädkrypare och handtama lappmesar, talltitor och lavskrikor. Både här och på matningen vid slalombacken i Vuollerim sågs flera tofsmesar. Ett 10-tal gråspettar sågs i bl a i Vuollerim, Jokkmokk, Porjus och Karats.

Vuollerimkajorna återvände rekordtidigt till sin häckplats vid skolan, redan 11 februari. Första skådarturen i Vuollerim 11 april bjöd på skärpiplärka. Två veckor senare sågs under skådarturen en förbiflygande ung tretåig mås. Rastande ung bläsgås och sjungande gärdsmyg var två andra roliga vårfynd i samma område. I Jokkmokk sågs både spetsbergsgås och två gravänder i mitten på april.

Under april och maj noterades stenknäckar, hämpling och råka i Vuollerim. Stenknäck sågs även i Porjus. Det rekordvarma försommarvädret gjorde att flyttfåglarna i stor utsträckning fortsatta till fjälls utan att stanna till och rasta i skogslandet.

Årets mest överraskande fynd var de två ringandhanar som Kjell Wågberg upptäckte vid Abborrsundet 22 maj. De sågs tillsammans med bergänder och viggar fram till 19 juni. Det var första gången i landet som två fåglar har setts samtidigt. Två snatteränder sågs i Luspebryggan. Under sommaren bjöd åkrarna i Vuollerim även i år på pilgrimsfalk och brun glada. Aldrig tidigare har det setts så mycket havsörnar runt Vuollerim, 2018 blev det den mest sedda rovfågeln. I juli sågs turkduva i Övre Kuouka.

Upp till fem storskarvar sågs vid kraftstation i Vuollerim 29 augusti till 22 september. I oktober sågs en ensam storskarv i Kåskats. Ett roligt fynd var den härfågel som sågs i Messaure 21 september. Det har varit rekordmycket nötkråkor under hösten och början på vintern i Vuollerim. Samtidigt sågs både steglits och flera svarthättor. Även denna vinter bjöd på många sydliga nötväckor i Jokkmokk och Vuollerim. Ett avvikande fynd var den nötväcka som dök upp i Luvos. En sen vitkindad gås sågs strax utanför Vuollerim 2 november.

Även denna vinter har vi skogsmatningar på Talvatisberget i Jokkmokk och vid slalombacken i Vuollerim. På den populära talvatismatningen sågs bl a trädkrypare, nötväcka och sparvuggla.

Azurmes, större turturduva, vitryggig hackspett, islom, knölsvan, stäpphök, rosenstare eller biätare tillhör de fåglar som kan dyka upp under 2019. Håll utkik! Upptäcker du en ny art så får du en naturbok. Välkommen att höra av dig till oss.

Kontakt: Mats Karström: 076-126 78 34, mats.karstrom@naturskyddsforeningen

Mats Svensson Pavval på 070-493 15 02.

Sommaren 2018

Bihotell och slåtterinspiration

Onsdag 20:e juni kl 15 i Fjällbotaniska trädgården

I samband med Kulturskolans bygge av bihotell och knipholkar i trädgården 14-16 kommer Karin Fallén från Länsförbundet i Norrbotten till Jokkmokk. Lär dig om varför ängsskötsel behövs och hur det går till. Vi tittar också på Fjällbotaniska trädgårdens ängar. Ingen anmälan krävs. Kontakt: Ida.lo.Jansson@gmail.com, 073 649 81 47.

Läs mer om bihotell och knipholksbygge med kulturskolan:

Byggt ett eget bihotell? Rapportera på bivänlig.nu

Aktseslåttern

Fre-sön 3-5 augusti

Aktse är ett fjällhemman i Jokkmokk kommun som grundades på 1820-talet. Här finns en fjällnära slåtteräng som slås med lie varje år sedan 1975. Lieslåttern håller den biologiska mångfalden och den unika ängsfloran vid liv. Inga förkunskaper krävs. Kontakt och anmälan: Marcus.Lidstrom@naturskyddsforeningen.se, 073-835 11 83.

Persbackaslåtter med slåttermiddag

Lördag 18 augusti

Persbacka ligger på norra sidan älven nedströms Njelkerim. Slå, räfsa och umgås! Hör historier om Freden i Persbacka och den gamla smedjan. Efter slåttern bjuder vi på middag. Samling för samåkning 10.00 vid Västra skolan i Jokkmokk eller vid Folkets Hus i Vuollerim. Kontakt och anmälan: Mats.Karstrom@naturskyddsforeningen.se, 0976-101 20