Program vår & sommar 2019

Senaste medlemsbladet hittar du här.

Onsdag den 10:e april  obs tiden kl. 19:00–20:30

Filmpremiär Storskogen Karatj Råvvåive

Filmen Storskogen Karatj Råvvåive är en film om en skog, om dess unika värden och varför den behöver skyddas. En skogsgrupp som aktivt arbetet med området i många år har tagit fram filmen med hjälp av bidrag från Musik till Gammelskogen tillsammans med Dálvvadiskören 2008. Nu bjuder skogsgruppen in till filmpremiär, samtal och musik i samarbete med Naturskyddsföreningen. Fritt inträde. Varmt välkommen!

Kvällens program:

• Premiär för filmen Storskogen Karatj Råvvåive (ca 20 min)
  • Berättelsen om arbetet med att skydda skogen Karatj Råvvåive
  • Musik med Nina Nordvall Vahlberg
  • Sång med Dálvvadiskören
  • Samtal med personer som medverkar i filmen

Plats: Ája, sparbankssalen, ingång från Lärargatan
Kontakt: Linda Ellegaard-Nordström: 070-254 11 48, linda.ellegaard.nordstrom@gmail.com

Onsdagar 10, 17 och 24 april, 1, 8 och 15 maj

Fågelutflykter runt Vuollerim

Äntligen är det dags! Är du nyfiken på att lära dig fåglar är detta en chans du inte får missa. Både nya entusiaster och erfarna skådare samlas under dessa onsdagar för att följa vårfåglarnas ankomst runt Vuollerim. Kikare och fågelböcker finns att låna. Ta med fika. Inga förkunskaper krävs. Mast Karström och LarsGöran Hedberg är ansvariga. Varmt välkommen!

Tid och plats: Samling kl 18 vid Folkets hus i Vuollerim för samåkning

Kontakt: Mats Karström: mats.karstrom@naturskyddsforeningen.se, 0976-101 20, 076–126 78 34
LarsGöran Hedberg, 072-202 36 34

Fredagar 3, 10 och 24 maj

Fågelutflykter runt Jokkmokk

Häng med och spana på fåglar i Jokkmokkstrakterna. Platser vi besöker är bland annat Kyrkogårdsviken och Akkats. Ta med dig kikare om du har och glöm inte fikakorgen! Inga förkunskaper krävs. Både cyklar och bilar välkomnas som färdmedel. Varmt välkommen!

Tid och plats: Samling 17:30 för samåkning vid Västra skolans parkering.

Kontakt: Ida Jansson: ida.lo.jansson@gmail.com, 073-649 81 47
Lotta Silfver: lotta.silfver@gmail.com, 0707-100 889

Fredag 17 maj

Fågelskådning kring Pärlälven vid Berghem

Välkommen till samkväm och fågelskådning med Märit och Lars-Ture Lindholm i Berghem i kanten av Pärlälvens naturreservat. Kvällen inleds med soppa och bröd ackompanjerat av fågelsång. Därefter guidar paret Lindholm oss till på fågelskådning i omgivningarna. Ta med dig kikare om du har. Varmt välkommen!

Tid och plats: Samling 17:30 för samåkning vid Västra skolans parkering.

Kontakt: Lars-Ture Lindholm, lindholmlarsture@gmail.com, 070-838 48 37

Lördag 1 juni

Ett skådardygn i fågeltornet

För 16:e året i rad har vi en 24-timmars fågelskådning i fågeltornet vid Porsitjärn utanför Vuollerim. I Porsitjärn häckar bland annat salskrake och sångsvan. På kvällen bjuds på festmiddag vid eldplatsen. Anmäl dig i förväg för att underlätta planeringen. Samarbete med Vattenfall som bjuder på festmiddagen.

Plats: Eldplatsen och fågeltornet vid Porsitjärn.

Kontakt och anmälan: Mats Karström, mats.karstrom@naturskyddsforeningen.se, 0976-101 20, 076–126 78 34

Vägbeskrivning till Porsitjärn

1-4 augusti

Aktseslåttern

Aktse är ett fjällhemman i Jokkmokk kommun som grundades på 1820-talet. Här finns en fjällnära slåtteräng som slås med lie varje år sedan 1975. Lieslåttern håller den biologiska mångfalden och ängsfloran vid liv. Inga förkunskaper krävs. Vi sover i Naturskyddsföreningens stuga och i tält. Varmt välkomna! Nytt för i år är den som vill kan avslut med en större jubileumsmiddag i Jokkmokk på söndagen 4/8.

Kontakt: Marcus Lidström: marcus.lidstrom@gmail.com, 073-835 11 83.

Lördag 17 augusti

Persbackaslåttern

Förra sommaren brann det runt odlingarna och vi hoppade därför över att slå. Nu återupptar vi slåttern. Du som har lie och räfsa ta gärna med. För dig som inte har finns att låna. Efter slåttern bjuder vi på middag. Lars Thomsen och Tommy Nyberg från Jokkmokk och Mats Karström och LarsGöran Hedberg från Vuollerim är ledare.

Tid och plats: Samling 10:00 vid Västra skolan i Jokkmokk och Folkets hus i Vuollerim.

Kontakt: Mats Karström, mats.karstrom@naturskyddsforeningen.se, 0976-101 20, 076-1256 78 34
Lars Thomsen, mr.lars.thomsen@outlook.com, 073- 816 86 71