Program vår – sommar 2017

Onsdagar 12 april, 19 april, 26 april, 3 maj och 10 maj

Fågelutflykter runt Vuollerim

Äntligen är det dags att följa vårfåglarnas ankomst runt Vuollerim. Kikare och fågelböcker lånas ut. Samling 18.00 vid Folkets hus i Vuollerim för samåkning. Mats Karström och LarsGöran Hedberg är ansvariga.

Fredagar 5:e maj, 12:e maj och 26:e maj

Fågelskådning runt Jokkmokk

Se annonsering. Förutom kikare ta gärna med fika. Samling vid Västra skolans parkering kl. 18.30.

Fredag 19:e maj

Fågelskådning kring Pärlälven vid Voujat

Märit och Lars-Ture Lindholm bjuder på soppa och bröd hemma hos sig i Berghem och guidar oss på fågelskådning vid Pärlälvens naturreservat. Samling vid Västra skolans parkering kl 17:30.

Lördag 3 juni

Ett skådardygn i fågeltornet

För 14:e året i rad har vi en 24 timmars fågelskådning i fågeltornet vid Porsitjärn utanför Vuollerim. Kikare och fågelböcker finns för utlåning och någon fågelkunnig person finns i tornet hela dygnet. Samarrangemang med Vattenfall som bjuder på festmiddag vid eldplatsen. Anmäl helst ditt intresse innan till Mats Karström så att vi kan planera dygnet bättre.

Lördag 17 juni

Naturens dag

En dag Jokkmokks kommun arrangerar då olika föreningar får chans att visa upp sina verksamheter. Aktiviteter planeras bland annat vid Talvatis i Jokkmokk. Vi söker intresserade personer som vill vara med och planera. Meddela ditt intresse till Ida Jansson.

Tors – söndag 3-6 augusti

Aktseslåttern

Med lie och räfsa håller vi delar av Aktses äng öppen. Vi övernattar i SNF:s stuga eller i medhavda tält. För mer info kontakta Lars Thomsen på 073-8168671, mr.lars.thomsen@outlook.com, eller Aktse-sidan på denna hemsida.

Lördag 19 augusti

Persbackaslåtter med slåttermiddag

Följ med till Persbacka och hjälp till att hålla ängarna öppna. De som har lie och räfsa tar med, övriga får låna. Efter slåttern bjuder vi på middag. Våra ledare är från Jokkmokk Lars Thomsen och Tommy Nyberg, och från Voullerim Mats Karström och LarsGöran Hedberg. Samling för samåkning 10.00 vid Västra skolan i Jokkmokk eller vid Folkets Hus i Vuollerim.