Minnesord till Gun Hofgaard

Efter en tids sjukdom har vår käre vän och skogskämpe Gun Hofgaard somnat in. Gun lämnade jordelivet den 9 februari.

Självporträtt av Gun. Ur diktboken ”Laponia” av Gun Hofgaard.

Gun är född och uppvuxen på ett jordbruk på Värmlandsnäs och kom till Jokkmokk 1986. Gun var med och startade skogsgruppen Steget Före i Naturskyddsföreningen i Jokkmokk 1986. Med ord och bild lyckades Gun förmedla de myriader av olika värden gammelskogen rymmer som inte låter sig fångas av någon taxonomi eller systematik. Gun gav en bredd till Steget Föres arbete vilket möjliggjorde att Steget Före som grupp kunde nå framgång i sitt arbete med att skydda skogar och ta fram en ny inventeringsmetodik.

I Guns konst ryms såväl värme och kärlek för naturen som vilja och stridbarhet för att försvara den. Med konstens olika uttryck i teckningar, målningar, etsningar och dikter visade Gun på gammelskogens mångfald. Gun tog bland annat fram Steget Föres logga som föreställer en sälg draperad med lunglav och en doftticka. I bakgrunden syns gammelgranskogens horisont. Gun låg också bakom utformningen av utställningen ”Det glömda landet”.

Gun fortsatte kämpa för naturen genom hela sitt liv. På gården i Purkijaur odlade Gun såväl grönsaker som mikroliv i jorden. I jordkällaren fanns grönsaker för hela året. Gun hade ett starkt engagemang för ett gruvfritt Jokkmokk och brann för kampen mot en gruva i Gállok i in det sista.

Våra tankar går till Guns livskamrat Stefan Lindbäck, hennes syskon med familjer och närmaste vänner.

Text och bild: Gun Hofgaard. Ur den illustrerade sångdiktboken ”Grå tassars glesa stigar” av Gun Hofgaard och Kent Sandling.

2 thoughts on “Minnesord till Gun Hofgaard

1. Pingback: Norrbotten