Aktse

Aktseslåttern

3-6 augusti 2023

Aktse är ett fjällhemman i Jokkmokks kommun som grundades på 1820-talet. Här finns en fjällnära slåtteräng som slås med lie varje år sedan 1975. Lieslåttern håller ängsflorans biologiska mångfald vid liv. Inga förkunskaper krävs. Vi tar med egen mat och sover i Naturskyddsföreningens stuga och i tält. Varmt välkomna!
Marcus Lidström: marcus.lidstrom@naturskyddsforeningen.se, 073- 835 11 83

Om Aktse

En av Sveriges vackraste platser är Aktse. Aktse ligger på Kungsleden vid det kända Rapadeltat i Sareks nationalpark. Närmaste bilväg är 2 mil bort, ändå tar sig många människor hit. Det är alla typer av turister här, från pensionären som följer leden, köper all mat och bor i STF-stugorna, till proffsvandraren som bär med sig allt han behöver för att gå oledat i Sarek i två veckor.

Sedan 1820 har folk varit bofasta på denna ensliga plats. Då hade man kreatur som på sommaren fick beta i Rapadeltat och på vintern fick djuren hö som man slog på ängen. Idag lever familjen Länta på att skjutsa turister över sjön och att sälja bröd och fisk. Där fanns kor ända fram till på femtiotalet. När boskapen försvann och marken lades för fäfot gick förbuskningen snabbt.

För mer än 25 år sedan så insåg den kände naturfotografen Edvin Nilsson (tillika f d parkvakt för Sarek och Padjelanta) att om ingenting görs så kommer slåtterängarna runt hemmanet snart att vara förbuskade och igenvuxna och den unika slåtterängsfloran att gå förlorad för alltid. En äng som i slutet av 2002 blev ett Natura 2000-objekt. Naturskyddsföreningen i Jokkmokk startade 1975 i samarbete med STF ett arbete med röjning och en årligen återkommande lieslåtter av ängen.

Som medlem kan du även boka Naturskyddsföreningens stuga på slåtterängen. Läs mer om Aktse och hur du bokar stugan på Länsförbundets hemsida här.