Apmut Ivar Kuoljok fick urskogsstipendiet

På gårdagens välbesökta årsmöte för Naturskyddsföreningen i Jokkmokk erhöll Apmut Ivar Kuoljok Steget Föres urskogsstipendium 2017. Det var en mycket hedrad 90-åring som i sitt tacktal bland annat berättade om när Sör-Berget vid Nautijaur kalavverkades och planterades med contorta på statsminister Olof Palmes order. Detta trots kunskap om hur otroligt viktigt det var för renskötseln och naturvården.

Apmut Ivar berättade också om hur fler fina områden också planerade skövlas, något som nye statsministern Ingvar Carlsson stoppade, till stor det tack vare Apmut Ivars insatser, med stöd från fru Sonja och Mats Karström.
Apmut Ivar samarbetade flitigt med Naturskyddsföreningens dåvarande ordförande Hans Anderson. Tillsammans besökte de Stockholm och uppvaktade regeringen många gånger, också tillsammans med representanter för andra samebyar. Fyllig motivering för stipendiet kommer senare.