Avverkningar av skogar med höga naturvärden måste upphöra

Idag protesterar ett flertal föreningar och grupper, bland annat Skydda Skogen, Fridays for Future Sverige, Skogsvärn Näsåker, Greenpeace och Naturskyddsföreningen utanför SCA:s huvudkontor i Sundsvall. Ta del av pressmeddelandet på Skydda skogens hemsida här. Kravet är att SCA omedelbart upphör med sina systematiska avverkningar av skogar med höga naturvärden.

Under demonstrationen kommer ett öppet brev med flertalet krav att överlämnas till SCA. Flera tal kommer att hållas och bland annat kommer Cecilia Lundin, talesperson för Naturskyddsföreningen i Jokkmokks skogsgrupp att tala. En lista har upprättats med 90 exempel på skogar med höga naturvärden som antingen har avverkats eller är avverkningsanmälda av SCA. Listan inkluderar även skogar vars avverkningsanmälningar har dragits tillbaka och som inte skulle ha anmälts från första början. Exemplena visar på hur SCA systematiskt har avverkat skyddsvärda skogar och brytit mot lagar och certifieringsregler.

En avverkning av skogen vid Hundselet riskerar att äventyra vattenkvaliteten och hota den unika flodpärlmusslan i Pärlälven.

I listan finns två exempel på skogar med höga naturvärden i Jokkmokks kommun som SCA planerar att avverka: Saskamskogen och en skog vid Pärlälven. Skogarna har inventerats av Naturskyddsföreningen i Jokkmokks skogsgrupp. Bland annat har de hotade svamparna goliatmusseron och tallgråticka identifierats, vilket är mykorrhizasvampar som inte överlever en kalavverkning. Avverkningen av skogen invid Pärlälven riskerar att äventyra vattenkvalitén och hota den unika flodpärlmusslan. Skogen är också livsmiljö för den fridlysta och rödlistade arten tretåig hackspett. Båda skogarna har naturvärden som är knutna till närheten till vatten.

Naturskyddsföreningen i Jokkmokk manar SCA att upphöra med avverkningar av skogar med höga naturvärden och ombedelbart drar tillbaka sina avverkningsanmälningar för Saskamskogen och vid Pärlälven.