Firande för Naturskyddsföreningen i Jokkmokk som fylller 50 år!

Igår hyllade Naturskyddsföreningen Jokkmokk sin 50 åriga existens. På Samernas utbildningcentrum i Jokkmokk pågick firande hela dagen med föreläsningar i aulan, bildvisning, musik och utställningar med historisk tillbakablickar som kartor, tidningsurklipp, affischer, pins, bilder, skrivelser, vykort, och mycket mer. Dagen avslutades med middag följt av lekar och samkväm in på sena natten 🙂
Klicka på bilden för att förstora…

Naturskyddsföreningen Jokkmokk 50 år 🙂

Lars-Ture Lindholm med den första kartan som han gjorde med utbredningen av skyddsvärd skog för det blivande naturreservatet Jelka-Rimakåbbå.

Exempel på tidningsklipp…

Föredragshållarna tackas. Från vänster: Ida Jansson, Naturskyddsföreninges ordförande, styrelseledamoten Anne-Marie Smeds, ledamoten Mats Karström, ledamoten (också i riksstyrelsen Lotta Silfver), Thomas Öberg, fotografen Gunilla Falk, tillika suppleant i styrelsen, samt Ulf von Sydow.

Ulf von Sydow berättar om sin tid som naturskydddsföreningens stridbare riksordförande. Han visade många mindre smickrande exempel på hur motståndaren, skogsbruket, kunde bete sig och konstaterade att samma argument förs fram nu i naturvårdsdebatten som det gjorde i början.

Födelsedagstårta gjord av Emma Nilsson.

Mats Karström, Kristin Kappers, Lena Lindberg-Wikström, Tommy Nyberg och  Lars Fersters, tidigare elev på Samernas ekologilinje.

De som var med med när Naturskyddsföreningenen Jokkmokk och Steget Före bildades: Lars-Ture Lindholm längst bort till vänster, Thomas Öberg, Mats Karström och Ulf von Sydow. Bakom Mats vänstra axel, med tårtfatet, syns Ida Jansson, nuvarande ordförande för Naturskyddsföreningen Jokkmokk. Idag är representationen av kvinnor jämställd i föreningens styrelse.