Marknaden 2024

Nu har marknadsveckan dragit igång och stämningen börjar så smått infinna sig. I år på marknaden deltar Naturskyddsföreningen i Jokkmokk med en föreläsning av Arne Müller på lördag eftermiddag 16:15. Se mer info i vår aktivitetskalender. Lotta Silfver kommer också att representera föreningen i ett panelsamtal om skog på Ája i sparbanksalen på torsdag eftermiddag kl 13:00-16:00. Läs mer seminariet och paneldebatten om här.

Årets tema är hållbarhet. Idag har hållbarhet blivit ett allt för urvattnat begrepp som används främst av företag i sina kvartalsrapporter och som inte angriper den grundläggande problematiken i samhällsutvecklingen. Den gröna omställningen som industrin talar om är inget annat än sagor för att locka till sig kapital och investerare. Det är därför viktigt att industrins storskaliga satsningar i norr blir kritiskt granskade. Vi hoppas att föreläsningen med Arne Müller ska bidra till att väcka debatt om vilka olika vägar det finns att nå en rättvis klimatomställning och stärka människor till att våga göra sin röst hörd och våga tro på en framtid bortanför industrins tillväxtmantra.