Pressmeddelande: Bolag vill prospektera i område för dricksvattentäkt

Flera mindre sjöar ligger uppe på Ruovddevárre. Foto: Ida Jansson.

Det australienska bolaget  Euro Future Metals har sökt undersökningstillstånd i ett område som överlappar med dricksvattentäkten sjön Norr-Tjalmejaure utanför Jokkmokk. Naturskyddsföreningen i Jokkmokk lämnar nu in sina synpunkter till Bergsstaten om bolagets planer på prospektering i området.

–  Det här är en ytterst illa vald plats för prospektering med tanke på de höga kultur- och naturvärdena som finns i området och överlappet med Jokkmokks dricksvattentäkt, säger Guilhem Moulin i Naturskyddsföreningen i Jokkmokk.

I sitt yttrande lyfter Naturskyddsföreningen i Jokkmokk flera restriktioner som finns i området som gör att det kommer bli svårt för bolaget att prospektera än mindre bedriva någon eventuell gruvverksamhet.

På berget Ruovddevárre där bolaget vill prospektera ligger ett naturreservat. Naturskyddsföreningen pekar på att inga arbeten som bryter mot naturreservatets föreskrifter får utföras utan dispens från Länsstyrelsen. Området är ett populärt utflyktsmål för många och det finns även höga naturvärden utanför reservatet.

En del av området är vattenskyddsområde för vattentäkten. I vattenskyddsområdet finns det zoner där det är förbjudet enligt skyddsföreskrifterna att både prospektera och bedriva någon gruvverksamhet.

Naturskyddsföreningen menar vidare att det är hög tid att stärka miljölagstiftningen.

– Hur det ens är möjligt att söka undersökningstillstånd i ett vattenskyddsområde för en dricksvattentäkt är synnerligen förvånande, menar Guilhem Moulin.

Enligt Naturskyddsföreningen bör lagstiftningen ändras så att undersökningstillstånd inte får beviljas i områden som är olämpliga för prospektering och gruvverksamhet.

Kontakt: Guilhem Moulin
E-post: guilhem@fripost.org, telefon: 070-370 39 16