Nyfiken på skog?

Vill du lära dig att se skillnad på skog och skog? Nu satsar Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningen i Norrbotten på att främja kunskaper om grundläggande inventering av skogar ute på flera orter i länet med nya studiecirklar. I Jokkmokk har vi nu startat en skogscirkel tillsammans med Studiefrämjandet. Vi vänder oss till alla som är nyfikna på att lära sig mer om vad skogen kan berätta och hur du gör för att skydda en skog. Alla är välkomna oavsett tidigare erfarenhet! Inga förkunskaper krävs. Varmt välkommen att höra av dig!

Nästa planerade träff är exkursion den 6:e juni på Dálvvadisvárre (Talvatisberget). Lars Thomsen guidar oss till den örtrika granskogen där nornan blommar. Samling vid parkeringen uppe på Storknabben kl 10. Ta med dig en rejäl matsäck. Räkna med att vi är tillbaka vid 15-tiden.

Upplägget består av
– Två digitala träffar med Fréderic Forsmark (föreläsningarna finns även tillgängliga efteråt)

– Exkursion när nornan blommar på Dálvvadisvárre (Talvatisberget) under ledning av Lars Thomsen den 6:e juni.

– En helg i juni/juli under ledning av Sebastian Kirppu och Helena Björnström (gemensamt för hela länet – och möjlighet att välja mellan två olika helger)

– Inventering av en akut hotad naturskog (gemensamt för hela länet)

– Firande och invigning av Piatis naturreservat i en fantastisk sandtallskog under guidning av Mats Karström och Sonja Kuoljok den 19 september.

Kontakt och anmälan: Anna Winther: 070-445 46 16, anna.winther0(@)gmail.com

Läs mer om länets satsning här.

Naturskyddsföreningen följer Folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer och uteaktiviteterna kommer genomföras på ett sådant sätt att vi undviker smittspridning av covid-19. Läs mer här. Ändringar kan förekomma beroende på hur pandemin utvecklar sig.