Hjälp fåglar att hitta ett hem

Nu är de dags att dra igång med bobygge inför sjöfåglarnas ankomst till våren. Vi startar det nya året med två tillfällen i verkstaden då vi bygger holkar. I mars månad sätter vi upp holkarna vid Talvatissjön och under april och maj kommer vi följa vilka sjöfåglar som flyttar in i holkarna och bege oss ut på fågelutflykt. Mellan träffarna får deltagarna i uppdrag att prata med äldre som har erfarenhet av att bygga holkar för sjöfåglar längre tillbaka. Finns det fortfarande kvar holkar från den tiden och varför byggdes dem?

För vem? Barn i åldern 6-12 år tillsammans med en vuxen. Max 12 deltagare.

När? Start 18 januari lördag kl 10-13 med holkbygge i Östra skolans slöjdsal

Nästa träff 22 februari. Totalt 7 träffar under våren ca 1 ggr/månad.

Anmäl dig här

I samarbete med Studiefrämjandet. Projektet är finansierat av Postkodstiftelsens utlysning Möten med naturen.

Kontakt: Kristien Kappers 073-076 47 96

Foto: Gunilla Falk. Vem bor i trädet? Fotografen bor i Luvos vid Karatjs utlopp. Där finns flera äldre knipholkar.

Vem bor i trädet?

På Dálvvadisjavrasj/Talvatissjön ligger isen nu tjock. Vart har sjöfåglarna som simmade på sjön i somras nu farit? När vårsolen värmer och isen smälter kan du vara säker på att de kommer tillbaka. Fåglarna kommer då höras plaska och leka på sjön igen. När fåglarna anländer behöver de också hitta någonstans att bo för att ruva på sina ägg.

Knipor är en av de fåglar som trivs att bo i träd. Fast inte i vilka träd som helst. Bara i träd som blivit riktigt gamla och ihåliga. I sådana träd kan fåglar inreda sina bon. Därför behöver vi vara rädda om de äldre träden.

Kanske har du också sett stora holkar högt uppe i träd vid stranden. Fåglar som trivs i ihåliga träd flyttar också gärna in i holkar. Vuovddagoalsse är lulesamiska för storskrak. Namnet vuovddagoalsse berättar att fågeln bor i ihåliga träd. Eller holkar. Vuovdda är lulesamiska för både ett hål i ett träd eller en byggd holk.¹

I Vuovdda är vi både rädda om de ihåliga träden och sätter ut nya holkar till fåglarna. Vi lär oss hur människor och sjöfåglar kunnat hjälpa varandra att överleva. Än idag gör oss sjöfåglarna glada när vi ser dem med sina nykläckta ungar. Häng med du också i Vuovdda.

¹ Se Ryd, Y. med fl, Doahkke – fågelflock. 2017.