Häng med i Vuovdda

Vill du leta efter ihåliga träd? Vill du bygga och sätta ut nya holkar till fåglarna? Vill du spana på fåglar när de kommer på våren? Vill du veta mer om hur människor och sjöfåglar tog hjälp av varandra för att överleva? Då är Vuovdda något för dig. Häng med på vår introträff så får du veta mer.

För vem? Barn i åldern 6-12 år tillsammans med en vuxen. Max 12 deltagare.

Hur ofta? Totalt 8 träffar på lördagar ca 1 ggr/månad. Vi träffas både ute och i verkstaden.

Introträff 16 november vid Dálvvadisjávrásj/Talvatissjön kl 11-14. Samling utanför Fjällträdgårdens entré efter bron. Vi letar efter ihåliga träd i skogen och gör ett besök på Talvatisbergets fågelmatning. Du får höra vad vi kommer att göra under kommande 7 träffar. Vi bjuder på varm saft, kaffe och te. Ta med dig kåsa och något att äta/grilla. Ingen anmälan krävs. Varmt välkommen!

Anmäl dig till övriga träffar här

I samarbete med Studiefrämjandet. Projektet är finansierat av Postkodstiftelsens utlysning Möten med naturen.

Kontakt: Kristien Kappers 073-076 47 96

Foto: Gunilla Falk. Vem bor i trädet? Fotografen bor i Luvos vid Karatjs utlopp. Där finns flera äldre knipholkar.

Vem bor i trädet?

På Dálvvadisjavrasj/Talvatissjön glänser den vita snön på nyisen. Vart har sjöfåglarna som simmade på sjön nu farit? När vårsolen värmer och isen smälter kan du vara säker på att de kommer tillbaka. Fåglarna kommer då höras plaska och leka på sjön igen. När fåglarna anländer behöver de också hitta någonstans att bo för att ruva på sina ägg.

Knipor är en av de fåglar som trivs att bo i träd. Fast inte i vilka träd som helst. Bara i träd som blivit riktigt gamla och ihåliga. I sådana träd kan fåglar inreda sina bon. Därför behöver vi vara rädda om de äldre träden.

Kanske har du också sett stora holkar högt uppe i träd vid stranden. Fåglar som trivs i ihåliga träd flyttar också gärna in i holkar. Vuovddagoalsse är lulesamiska för storskrak. Namnet vuovddagoalsse berättar att fågeln bor i ihåliga träd. Eller holkar. Vuovdda är lulesamiska för både ett hål i ett träd eller en byggd holk.¹

I Vuovdda är vi både rädda om de ihåliga träden och sätter ut nya holkar till fåglarna. Vi lär oss hur människor och sjöfåglar kunnat hjälpa varandra att överleva. Än idag gör oss sjöfåglarna glada när vi ser dem med sina nykläckta ungar. Häng med du också i Vuovdda.

¹ Se Ryd, Y. med fl, Doahkke – fågelflock. 2017.