20-årsjubileum för fågelbordstävlingen 2023

Vandringspokalen, en talgoxe snidad av Kjell Wågberg. Foto: Emma Nilsson

Tävlingen startade 2004 och har sedan skett varje vinter i början på januari. Det första året deltog endast Vuollerim, men från 2005 och framåt har Vuollerim och Jokkmokk deltagit med varsitt lag. Mycket glädjande är att också Porjus har medverkat sedan 2021. För de olika lagen gäller det att se flest antal arter som äter vid fågelmatningar i och strax utanför samhället. Samtliga personer i laget ska ha sett fågeln för att den ska räknas. Fram till i år har så många som 38 olika fågelbordsarter setts. Det totala antalet fåglar har varierat mellan 14 och 21 arter. Det vinnande laget får äran att ta hand om vandringspokalen som är Kjell Wågbergs snidade talgoxe. Ta del av resultatet 2023 och de olika lagens berättelser här nedan.

Resultat från 2023

Söndag den 8:e januari skedde tävlingen för 20:e året. Vädret var grått, snöade tidvis, rätt blåsigt och kring -10°.  Roligt nog hade vi tre lag även i år, vilket ger en bra spridning i Jokkmokks kommun. Så många som 18 personer deltog i den lyckade räkningen; 6 personer i Vuollerim, upp till 11 personer i Jokkmokk och Malin ensam i Porjus.  Vuollerimlaget var det enda laget som använde bil och skådade både i Vuollerim och Kuouka. Jokkmokklaget rörde sig på skidor och till fots mellan matningar i skogen och samhället. Porjuslaget höll sig inom tätorten.

Vuollerimlaget vann med 17 arter, medan Porjus såg 9 arter och Jokkmokk 8 arter. Totalt observerades 20 olika arter, ett bra resultat. Att vi har kunnat genomföra den här räkningen under 20 år i rad känns verkligen roligt, räkningen har kommit att bli en start på det nya fågelåret!

/Mats, Ida och Malin

Arter sedda under fågelbordstävlingen 2023

Porjuslagets berättelse

Årets räkning i Porjus bjöd på snö, blåst, det drevar och var -10 grader.  Jag började räkningen 10:00 med spaning på matningen på Villavägen 16. Första fågeln som visade sig var Talgoxe (1) nästa art var Blåmes (2). Sen dröjer det ett bra tag till nästa arter visar sig nämligen Domherre (3) och Skata (4).

Nu dags att gå ut en sväng. Matningarna efter övriga villavägen är det inte mycket fåglar på denna blåsiga och snöiga dag men lyckades se art (5) Nötskrika och fick syn på 9 st sidensvansar flygande omkring i området. Efter mycket väntande/spanande tar sig 2 st ner på matning, Sidensvans (6).

Som tidigare år brukar det vara tamduvor uppe hos några som har matning för rådjur och fåglar, så dit beger jag mig och ser fågel nummer 7, Tamduva (7) när jag är där tar sig även en till art sig ner på matningen, Kråka (8).

Väl hemma igen på Villavägen 16 sätter jag mig en stund innan det börjar mörkna och det är en del fåglar men inga nya. Men när jag funderar på att avsluta räkningen får jag syn på en ny art, nämligen Lavskrika (9) som kommer ner på matningen mitt bland cembratallarna på gården.

Avslutar skådningen/räkningen med 9 arter.

/Malin Karlsson

Vuollerimlagets berättelse

Vi startade med rejält fika hos Mats och Ginger vid 10.00. LarsGöran, Ingemar, Oskar, Benne och Mariett hade då dykt upp. SKATA (1), KRÅKA (2), DOMHERRE (3), GRÅSISKA (4), TALGOXE (5), GRÖNFINK (6), BLÅMES (7), GRÅSPARV (8), PILFINK (9), STÖRRE HACKSPETT (10) och GRÅSPETT-hane (11) kunde ses en det dryga timmen långa besöket på Lövgården, en mycket lyckad start. Strax efter att de farit såg Ginger även en sparvhök som flög förbi matningen.

Efter fikaspanet begav vi oss upp till skogsmatningen vid Slalombacken. Aktiviteten var rätt låg, men som tur var dök de mest eftertraktade arterna upp. LAPPMES 2 ex (12), TOFSMES (13) och TALLTITA (14) var nya för dagen, medan domherre och större hackspett redan var sedda.

Sedan for vi runt i byn för att kolla fågelbord och försöka hitta fler nya arter. Vi kollade först på LarsGörans välbesökta matning där en DUVHÖK (15) passerade. Någon dag tidigare hade en gulsparvhanne setts här. Innan vi lämnade byn passerade vi Håkan Gustafsson trevliga matning. Efter att ha spanat ett bra tag kom en NÖTVÄCKA (16) fram och började äta. Roligt nog gjorde även en orädd tofsmes oss sällskap.

Sedan begav vi oss till Ingemars trevliga matning i Övre Kuouka. Efter ett tag lyckades vi se NÖTSKRIKA (17) och ett gråspettpar i skymningen. Vi spanade sedan förgäves efter den sparvuggla som några dagar tidigare setts på matningen. Vid 15-tiden avslutade vi den lyckade dagen.

Stort tack till alla engagerade fågelvänner.

/Mats Karström

Jokkmokkslagets berättelse

I vanlig ordning möttes Jokkmokkslaget upp vid Rinken på morgonen klockan 10. På plats var Annsofi, Anna, Guilhem, Lina, Ida och vår lagledare Lotta. Alla med skidor på. Vi gav oss iväg i ett ymmigt snöfall i ett alldeles vitt skogslandskap. Temperaturen var ca – 10°C och vinden frisk och sydostlig. Det blev en liten avstickare på ett trampat skidspår där vi tittade på en granticka som växte på en fallen låga mot en klippbrant. När vi skidrade ute på Klipptjärn fick vi syn på Max och Amanda som anslöt till oss i rask fart på skidor med deras barn Zacharias och Alexis. Och så hunden Vassi förstås.

På väg mot Naturskyddsföreningen i Jokkmokks fågelmatning på Getberget i ymnigt snöfall.

Väl framme vid Naturskyddsföreningen i Jokkmokks fågelmatning var det alldeles tyst. Glädjen var stor när vi skymtade den första fågeln, en TALGOXE (1) som gick ned för att äta på smöret på en av tallarna. Sen dröjde det inte lång stund innan en LAPPMES (2) dök upp, sugen på jordnötterna förstås som fanns att äta på backen. Tätt därefter kom flera TALLTITOR (3) fram och åt. Stämningen blev förväntansfull när tofsmesens drill hördes. Även TOFSMESEN (4) riktade in sig på späcket på tallen längre bort. Vi förundrades också över den stora flocken med domherrar som rörde sig vid matningen. De landade en och en och satte sig högst upp i ett träd en bit bort. Även en STÖRRE HACKSPETT (5) lockades av späck och smör på tallen.

Tillbaka från matningen värmde vi oss hemma hos familjen Silfver där vi fick avnjuta nybakat surdegsbröd. Nu fick vi också sällskap av Sonja. På familjen Silfvers matning såg vi många talgoxar, men efter en stund kom flera GRÅSPARVAR (6) fram och åt av fröna på backen. Även en större hackspett dök upp och käkade talg.

Vi begav oss vidare mot Sonjas fågelmatning. En stor flock med sidensvansar satt i björken alldeles intill, men de flög tyvärr vidare. Glädjeropen hördes när en BLÅMES (7) kom och käkade från späcket, en art som vi hoppats på att få se.

Färden fortsatte vidare mot Wästfeltgatan och Erika och Oves fågelmatning. Här satt en PILFINK (8) och käkade från fröautomaten vilket blev vår sista art för dagen. Roligt var också att vi upptäckte två nötväckor i den stora björken.

Vi spanade även på Britts fågelmatning och Erlings fågelmatning. Dock hade det börjat skymma och det var inte många fåglar som rörde sig längre. Vi avslutade med ett besök hemma hos Annsofis grannar Anki och Peter som så snällt bjöd in oss. Tyvärr hade showen med alla fåglar på deras matning tagit slut för dagen, men vi fick höra många spännande historier om sparvhökar som fått fåglarna på deras matning att bli alldeles förstenade och annat roligt i fågelväg.

Vi tackar alla som deltog i vårt lag och gjorde det till en upplevelserik och trevlig dag! Totalt var vi elva människor och två hundar som tillsammans såg åtta olika arter.

/Ida Jansson