Aktiviteter sommaren 2018

Bihotell och slåtterinspiration

Onsdag 20:e juni kl 15 i Fjällbotaniska trädgården

I samband med Kulturskolans bygge av bihotell och knipholkar i trädgården 14-16 kommer Karin Fallén från Länsförbundet i Norrbotten till Jokkmokk. Lär dig om varför ängsskötsel behövs och hur det går till. Vi tittar också på Fjällbotaniska trädgårdens ängar. Ingen anmälan krävs. Kontakt: Ida.lo.Jansson@gmail.com, 073 649 81 47.

Läs mer om bihotell och knipholksbygge med kulturskolan:

Byggt ett eget bihotell? Rapportera på bivänlig.nu

Aktseslåttern

Fre-sön 3-5 augusti

Aktse är ett fjällhemman i Jokkmokk kommun som grundades på 1820-talet. Här finns en fjällnära slåtteräng som slås med lie varje år sedan 1975. Lieslåttern håller den biologiska mångfalden och den unika ängsfloran vid liv. Inga förkunskaper krävs. Kontakt och anmälan: Marcus.Lidstrom@naturskyddsforeningen.se, 073-835 11 83.

Persbackaslåtter med slåttermiddag

Lördag 18 augusti

Persbacka ligger på norra sidan älven nedströms Njelkerim. Slå, räfsa och umgås! Hör historier om Freden i Persbacka och den gamla smedjan. Efter slåttern bjuder vi på middag. Samling för samåkning 10.00 vid Västra skolan i Jokkmokk eller vid Folkets Hus i Vuollerim. Kontakt och anmälan: Mats.Karstrom@naturskyddsforeningen.se, 0976-101 20