Ännu en ljuvlig kväll med nya flyttfåglar

Tordagens utflykt inleddes med ett första fågelspaningsstopp vid Fjällglimten utanför Jokkmokk. Lågvattnet i Lilla Luleälv bidrog till att många vadare födosökte i lermodden. Svartsnäppor, en brushanehona, grönbenor, gluttsnäppor och en liten enkelbeckasin rörde sig ivrigt bland stenar och lera. När en gammal havsörn kom inflygande njöt vi alla av det mäktiga vingspannet. Örnen svävade på låg höjd och satte sig i en tall. En lövsångare passade i samma veva på att sjunga några strofer i bakgrunden. Sedan begav vi oss vidare mot Guossenjárgga där vi möttes av rödvingetrastens sång. En större strandpipare satt på sandbanken och strax därefter anslöt dess kompisar. På bortre sidan av vattnet födosökte ett gäng brushanar och några sädgäss. Ett stort gäng med vigg rastade och sjöorrarna dök synkroniserat. När vi återvände till Fjällglimten var brasan redan tänd. Vid elden dracks det kaffe, grillades korv och berättades historier om bland annat en smutsgam som en gång i tiden besökte Jokkmokk. Kvällen avslutades när den var som bäst: elden sprakade, solens strålar trängde igenom molnen och vi alla njöt av vyn. En liten dvärgmås passade lämpligt nog på att rasta på en sten. En fantastisk kväll på alla sätt och vis! Tack alla som kom!
Nästa fågelutflykt blir till Porjus och Luspebryggen på lördag. Se aktivitetskalendern på jokkmokk.naturskyddsforeningen.se för mer info.
/Emma Nilsson
Ljungpipare syntes i Vajkijaur. Foto: André Strömberg.
Solens strålar bröt igenom molntäcket när vi avslutade kvällen vid Fjällglimten vid en sprakande eld. Foto: Emma Nilsson.
Vid elden fick vi höra om när en smutsgam landade i Jokkmokk och drog till sig uppmärksamhet. Foto: Ida Jansson.