Cafekväll Gasskas

Det blev en välbesökt cáfekväll på Gasskas som Naturskyddsföreningen anordnade. Kvällen inleddes med låten SNF Blues skriven av Lars-Thure Lindholm. Lars-Thure sjöng och spelade gitarr. Han kompades av Tor L. Tuorda på bas.

Ida Jansson berättade bland annat om föreningens arbete, att många nya medlemmar anslutit och den sanna historien om hur Waterkrosstävlingen på Talvatissjön flyttades tack vare att Naturskyddsföreningen uppmärksammade häckande smålom i sjön.

Mats Karström beskrev läget i Jokkmokks gammelskogar. Att skyddet av de sista spillrorna sakta går framåt, trots tusentals ideella timmar med inventeringar, förhandlingar, med mera. Han berättade också hur nära det var att en av de finaste gammelskogarna skövlades på grund av ett simpelt missförstånd. Mats beskrev också sommarens skogsbrands effekt på skogen vid Persbacka och att själva ängen, som föreningen slår varje sommar, klarade sig just så pass från lågorna.

Naturåret behandlades och fågeldygnet och fågelskådningstävlingen vid fågelmatningar i Jokkmokk och Vuollerim, vilken Jokkmokkslaget vann.

Lotta Silver, som sitter i styrelsen både i Jokkmokk och på riks, berättade om Naturskyddsföreningens arbete i stort, hur kanslierna i Stockholm och Göteborg delar upp naturvårdsarbetet mellan sig. Om de globala satsningarna, medlemsvärvningen, mediabevakningen, och mycket annat.