Ovanligt många lag deltog i fågelbordsräkningen

Räkningen startade 2004 och har sedan skett varje vinter i början på januari. Det första året deltog endast Vuollerim, men från 2005 och framåt har Vuollerim och Jokkmokk deltagit med varsitt lag. Glädjande nog har även Porjus medverkat sedan 2021. För de olika lagen gäller det att från klockan 10.00 och framåt se så många arter som möjligt som är framme och äter vid någon fågelmatning. Samtliga personer i laget ska ha sett fågeln för att den ska räknas.  Fram till i år har så många som 38 olika fågelbordsarter setts. Det totala antalet fåglar har varierat mellan 14 och 21 arter. Det laget som lyckats lite extra får äran att ta hand om vandringspokalen som är Kjell Wågbergs snidade talgoxe. Ta del av resultatet och de olika lagens berättelser här nedan.

Vandringspokalen, en talgoxe snidad av Kjell Wågberg. Foto: Emma Nilsson

Fågelbordsräkning 2024

Söndag den 7:e januari skedde räkningen för 21:a gången. Temperaturen varierade mycket mellan de olika platserna. Jokkmokk var kallast med en temperatur ner mot -30° medan Porjus var varmast med kring -10°. Eftersom Mats i Vuollerim var förkyld valde vi att dela på vuollerimlaget i tre delar, två räkningar i Vuollerim och en i Kuouka. I övrigt deltog 7 personer i Jokkmokk och Malin ensam i Porjus. I sammanställningen nedan valde vi att redovisa de tre vuollerimlagen gemensamt, något som gör det enklare att jämföra med tidigare räkningar samtidigt som det gör att antalet sedda arter blir väl högt. Totalt deltog 15 personer i denna helt bilfria räkning.

Roligt nog sågs nötväcka i både Kuouka och Jokkmokk, medan gråspett sågs i Kuouka och Porjus, något som varit otänkbart för bara några år sedan. Övervintrande kaja i Vuollerim är också något relativt nytt. Tråkigt nog fortsätter grönfink att minska i antal med bara någon enstaka individ i Vuollerim.  Eftersom Malin i Porjus gjorde sin bästa porjusräkning får hon äran att ta hand om vandringspriset.  Totalt såg vi så många som 19 olika fågelbordsarter, vilket gjorde räkningen till en mycket bra start på det nya fågelåret.

Porjuslaget

Årets räkning i Porjus bjöd på vackert vinterväder, minus 12 till minus 8 grader, halvklart och solen tar sig precis över horisonten.  Jag började räkningen ca 10:00 och första fågeln som visade sig var TALGOXE (1) nästa art var en liten NÖTSKRIKA (2) och tredje arten blir SKATA (3) som genast börjar arbeta lös smöret jag smetat på cembratallarnas stammar. Efter en liten stund dyker en gråspettshona upp och är intresserad av svålen, GRÅSPETT (4) dyker sedan upp 4 gånger till på matningen under dagen och den sista som syns på matningen är en hane.

Sedan tar nästan skator, KRÅKOR (5) och TAMDUVOR (6) över hela matningen. Sista arterna jag ser på matningen på Villavägen 16 innan jag går en promenad i byn är BLÅMESAR (7) och STÖRRE HACKSPETT (8). Hackspettarna var både hannar och honor. En ensam korp flyger över matningen.

På olika matningar i byn får jag syn på ytterligare tre stycken arter, många GRÅSISKOR (9), en TALLTITA (10) och slutligen granna röda DOMHERRAR (11). En reflektion jag gjorde när jag promenerade runt i byn och kikade på olika fågelmatningar var att det var hackspettar på väldigt många ställen. 11 olika fågelbordsarter blev dagens resultat.

/Malin Karlsson

Vuollerim- och Kuokalagen

Vuollerim 1

Vädret i Vuollerim var mulnande med en temperatur kring -22°. Eftersom Mats var förkyld räknade vi var och en för sig, på Lövgården räknade Mats och Ginger. På matningen höll ett stort antal GRÅSPARVAR (1) till, medan PILFINKARNA (2) var färre till antalet. DOMHERRE (3), TALGOXE (4), BLÅMES ( 5) och GRÅSISKA (6) gjorde dem sällskap. Efter ett tag dök även SKATA (7), STÖRRE HACKSPETT (8) och GRÖNFINK (9) upp. Glädjande nog kom även byns kvarvarande KAJOR (10) ner och åt.

/Mats Karström

Vuollerim 2

LarsGöran räknade fåglarna på sin matning vid Kyrkvägen. Mest frekvent art var DOMHERRE (1), medan SKATA (2) kom som nummer två. PILFINK (3), GRÖNFINK (4), GRÅSISKA (5) , TALGOXE (6) och STÖRRE HACKSPETT (7) var mer enstaka till antalet.

/LarsGöran Hedberg

Kuouka

Vädret i Övre Kuouka var halvklart till mulet och -17°. De första fåglarna på matningen var Talgoxe (1), Blåmes (2), Gråspett (3), Nötskrika (4), Nötväcka (5), Domherre (6), Talltita (7), Gråsiska (8), Större hackspett (9), Svartmes (10) och Skata (11). Sedan gick vi ner till Lennarts matning där vi tidigare sett lavskrika, men tyvärr ingen idag. Vi såg några mindre korsnäbbar som födosökte i granarna. Deltog gjorde Ingemar, Jenny , Oskar och Eila.

/Ingemar Pettersson

Jokkmokkslaget

Deltagare: Annsofi, Guilhem, Ida, Matilda, Linda, Lotta och Sylvia.
Himlen lyste röd när vi samlades vid Rinken för avfärd mot Getbergets fågelmatning. Temperaturen hade legat fast vid strax ovanför minus trettio på morgonen trots att prognosen utlovat varmare väder under söndagen. Kylan höll sig kvar under vår skidfärd och bet oss lätt i kinderna. Fast nog var det vackert med himlens alla nyanser och det till synes stilla landskapet inklätt i snö och iskristaller. En svart korp flög över himlen utan att ge ett ljud ifrån sig. En talltitas ljusa ton hördes svagt från skogen med snötyngda lavdraperade tallar.

Väl framme smög vi försiktigt upp till matningen. Talltitans ”tji-tji-pä-pä” omväxlande med dess sång hördes svagt. Glädjen var stor när den första TALLTITAN (1) tog för sig av smöret på en av tallarna längre bort. Vi makade ihop oss i den av snö skulpterade soffan och tände en eld. TOFSMESEN (2) tog för sig av både späck och smör och snart var även en TALGOXE (3) framme och åt. Lotta uppmärksammade tidigt en lavskrika som satt högt upp i en tall. När det fanns både ost och korv utspritt på marken så dök LAVSKRIKORNA (4) snabbt ned på marken för att norpa åt sig av läckerheterna.  Vi kunde höra dess gnällande jamande från träden. Två större hackspettar flaxade omkring i bakgrunden. En av de STÖRRE HACKSPETTARNA (5) vågade sig till slut fram för att hacka på späcket. Solstrålarna sken igenom det lätta molntäcket och så att snön glittrade i de snöklädda klena talltopparna.

Vi begav oss tillbaka mot samhället. Vårt första stopp var vid Sonjas matning. En större flock av domherrar uppehöll sig i närheten, men de kom aldrig ned till matningen. Tidigare på morgonen hade Sonja haft besök av gråsiskor. Vi fortsatte bort till skogsgatan och Britt Gasuins matning. Där satt en GRÅSISKA (6) och åt från fågelbordet. Vi hörde gråsiskans lockläte när en flock flög iväg. Vi började dock bli kalla och begav oss hem mot familjen Silfver för att värma oss och spana på deras matning från köksfönstret. På väg tillbaka fick vi se några grönsiskor som satt högt upp i en björk vid en matning. De flög dock iväg utan att vi fick se dem ta för sig av någon mat.

Hemma hos Lotta blev vi bjudna på varm dryck och ljuvligt nybakt surdegsbröd med smör och ost. Vi blev glatt överraskade när NÖTSKRIKAN (7) satt där på backen uppburrad och plockade på sig av alla godsaker. Ännu mer oväntat denna dag var en NÖTVÄCKA (8) som dök upp ätandes från fröautomaten. En gråsparv dök upp i häcken, men flög dock vidare utan att gå ned på matningen. Vi avslutade med att konstatera att vi sett lika många arter som förra året.

/Ida Jansson