Fågelmatningstävlingen 2020 avgjord

Måndagen 6 januari 2020 skedde tävlingen för 17:e gången. Vuollerimlaget vann med 14 arter mot Jokkmokkslagets 11 arter. Totalt sågs 15 fågelarter. Det har varit väldigt jämnt resultat mellan lagen, med 8 segrar för Vuollerim, 7 segrar för Jokkmokk och 2 oavgjorde. Första året deltog inget lag i Jokkmokk, vilket gör tävlingen ännu mer jämn! Roligt nog fick vuollerimlaget se den vitryggiga hackspett som hållit till i byn sedan slutet på oktober. Det blev tävlingens 37:e fågelart, en anmärkningsvärd hög siffra. Tråkigt att den tretåiga hackspetten i Jokkmokk inte vågade sig fram på matningen, något vi hoppas kan ske nästa år! Ta del av lagens berättelser från dagen nedan.

Vuollerimlaget

Temperaturen i Vuollerim var -15° när laget samlades hos Mats på Lövgården. 4 personer anslöt till fikat. Mycket fågel kundes ses på matningen utanför fönstret, gråsiska ( 1), domherre (2), grönfink (3), pilfink (4), talgoxe (5), blåmes (6), gråsparv (7), nötskrika (8) och skata (9).
Sedan for vi till LarsGöran på Kyrkvägen och spanade från vägen. Spänningen var på topp då Ingemar hade sett den vitryggiga hackspetthanen här på morgonen. Tyvärr ville den aldrig dyka upp. Vi stannade även till hos André och kollade hans matning, tyvärr inget nytt här heller.
Sedan for vi till skogsmatningen vid Slalombacken. En lavskrika (10) på späcket upptäcktes direkt. Även talltita ( 11) och tofsmes (12) var nya för tävlingen. Frustrerande nog sågs en snygg gråspetthane vid flera tillfällen samtidigt som tofsmesen hördes locka, två arter som aldrig vågade sig fram och äta.
Vi bestämde os för att stanna kvar i byn och fortsätta skåda. Ett återbesök hos LarsGöran på Kyrkvägen kändes självklart. Nötväcka (13) gjorde oss glada. Strax därefter kom den vitryggiga hackspetthanen (14) fram och åt på späcket. Lyckan var då total! Vi avslutade med att åka runt på byn för att leta tamduva eller gråspett, något som vi misslyckades med.
Mats Karström

Jokkmokklaget

Vi var 5 personer som började dagen med fika hemma hos Sonja. Det var låg aktivitet vid matningen utanför fönstret, endast talgoxe (1) och blåmes (2) och en skata(3) kunde räknas in. En större hackspett höll länge till i träden i närheten och även en grönfink, men de kom aldrig ner till matningen.
Nu började vi färden mot Talvatismatningen, men vi mellanlandade först vid Kvarnbogatan där en stor flock med gråsparvar(4) och pilfinkar(5) höll till. En vacker domherre(6) hane fanns där också.
Vid Talvatismatningen stannade vi över en timme. Det var ganska tomt och stilla där förutom några talltitor(7) som gärna hämtade frö från våra mössor. Så småningom kom två stycken lavskrikor(8), en nötskrika(9) och en större hackspetthane(10). Efter en dryg timme började det kännas råkallt, termometern visade – 5 grader och det bildades en del rimfrost på grenarna.
Vi åkte nu till Järnvägsgatan, där en riktig överraskning väntade. En tretåig hackspett hane! Vi fick syn på den då den flög upp och satte sig på minnesstenen från järnvägsbygget. I trädet alldeles framför stenen hänger en fin fågelmatning med både frö och späck, men ingen såg den på själva matningen så vi räknar den inte. Där fanns också en stor flock med domherrar.
Vi åkte sedan en tur genom samhället för att försöka hitta grönfink men utan resultat. Den sista arten för dagen fick bli tamduva(11) som matas på Jarregatan.
Sist vi hade så dåligt resultat var 2015. Men då knep vi mirakulöst segern, 11-10 till Jokkmokk. Får se hur det blir i år?
Sonja Kuoljok