Invigning av Jielkká -Rijmagåbbå lördag 26 augusti

Äntligen får vi möjlighet att träffas för att fira en av våra största och längsta naturvårdsstrider.

Under 2022 gick vi i mål med skyddet av det hela 4 kvadratmil stora naturreservatet
Jielkká-Rijmagåbbå. Händelsen är av nationell betydelse och visar med all tydlighet vikten av uthållighet.

Länsstyrelsen står som värd för invigningen.

Invigningen äger rum vid en rastplats på en skogklädd ås intill en myr. Några hundra meter därifrån finns det populära utflyktsmålet ”Easy Elsie”, ett flygplansvrak från andra världskriget.

Gemensam busstransport anordnas från Jokkmokks busstation tur och retur. Anmäl dig till jokkmokk@naturskyddsforeningen.se. Parkering finns i anslutning till busstationen. Bussen av går 9:15 på lördagen. Tillbakaresa 14:45 från Ålloluoktavägen.

Det är en drygt två kilometer lång vandring på spångad led från vägen fram till invigningsplatsen. Det finns endast en liten parkeringsficka vid stigens start så vi råder alla att ta den gemensamma bussen som går från Jokkmokks busstation kl 9:15.

Program

9:15.Buss avgår från Jokkmokks busstation. Anmäl dig till jokkmokk@naturskyddsforeningen.se

10.30-11.00 Mingel runt brasan.

11.00-11.45 Invigningsceremoni med tal.

11.45-12.45 Fika med kaffe, te saft, bulle och korv, så långt lagret räcker.

13.00-14.00 Guidad tur i närområdet.

14:45 Bussen avgår från parkeringen vid Ålloluoktavägen tillbaka till Jokkmokk.

Varmt välkomna!

Läs mer här: