Jielkká-Rijmagåbbå – Ett unikt sammanhängande naturreservat

Den 27:e maj 2019 kom beslutet att det unika skogsområdet Jielkká-Rijmagåbbå blir naturreservat. Läs Mats Karströms glädjeord efter beskedet, se filmen och ta del av en stycke nutidshistoria och läs artikeln från 1989 då Porjusborna gick man ur huse för att stoppa kalavverkning i området.

Äntligen har en 33 år gammal dröm gått i uppfyllelse nu när Jelka-Rimakåbbå blivit skyddat som naturreservat. Hösten 1986 startade vi Steget Före på Rimakåbbå och turerna kring skydd har blivit många genom åren.

Vi har i sista stund stoppat flera planerade avverkningar, och for till skogs och letade ringlav för att skydda området och telefonkatalogen i Norrbotten fick ringlav på framsidan. Temat var utrotningshotade arter och vi hade hittat lika mycket ringlav som tidigare var känt i hela landet! Att ringlav var extra speciellt på en telefonkatalog förstod vi naturnördar inte i början! Ett annat kul exempel är den insamling i Baltikum för skydd av området, en oväntad hjälp då landet Sverige själva inte tycktes ha råd att spara det unika området.

Otaliga är de flygturer över området, alla politikerbesök och all media. Att nästan 5 kvadratmil nu äntligen får ett långsiktigt skydd är stort!

Stort stort tack till alla som hjälpt till genom åren, nämnas särskilt kan bl a Naturskyddsföreningen, WWF, ArtDatabanken, Svenska Botaniska Föreningen och Fältbiologerna. Samebyn inte heller att förglömma.

Mats Karström

Om Jelka-Rimakåbbå:

Gruvhot i urskogen Jelka-Rimakåbbå:

WWF:s film om Jelka-Rimakåbbå med anledning av att området utsågs till en svensk pärla 2014:

Artikel om när Porjusborna letade ringlav i skogarna för att skydda markerna: