På besök hos Gunilla Falk i Luvos

Luvosluspen med Jarre i bakgrunden. Foto: Annsofi Ericsson Lehman

Så då äntligen, väg och is bar – den planerade utflykten med Naturskyddsföreningen till Luvos och Gunilla Falk blev av lördagen 13 april 2024.

Sångsvanarna på Karatssjöns utlopp bjöd på en musikalisk sång till glädje för öron och ögon med många härliga löften om ljusa nätter och sommar. Som bakgrund syntes Jarre-fjället.

Gunilla tog med oss på en vacker vandring runt sin holme. Vi kunde gå på väl upptrampade spår. Två lavskrikor följde oss fram till en viss punkt där Gunilla och hennes man Gunnar brukar fika. Där stannade vi förhoppningsfulla. Vi spanade efter utter, bäver, men nej, 8 gräsänder som bott i forsen hela vintern visade upp sig istället tillsammans med två strömstarar.

En mysig brasa brann när vi kom tillbaka där domherrar, grönfink, talgoxe och lappmes underhöll oss när vi åt våra smörgåsar. Därpå blev vi inbjudna i det vackra boningshuset från 1800-talet som Gunnars förfäder som kommit vandrande från Sysslebäck i Värmland timrat. Gunilla visade ett fängslande naturfotobildspel med temat ”Naturen läker” och berättade samtidigt om sina egna erfarenheter.

Stärkta både till kropp och själ var det dags att ta avsked. En sädesärla vippade ett ”hej då” med sin glada stjärt. På vägen hem mot Jokkmokk gladdes vi åt ett par mindre flockar med snösparv.

Väl hemma i Jokkmokk kom regnet. Det planerade du bra, Gunilla. Tack för vi fick besöka dig och njuta av din härliga och unika hemma miljö. Vi kommer gärna åter.

/Annsofi Ericsson Lehman

Hemma hos Gunilla och Gunnar Falk. Foto: Annsofi Ericsson Lehman