Säg nej till gruva i Gállok

Idag är det samernas nationaldag. Naturskyddsföreningen i Jokkmokk vill uppmärksamma denna dag och påminna oss om att Jåhkåmåhkke/Jokkmokk är en del av Sápmi. Vi befinner oss i ett samiskt kulturlandskap, på marker som traditionellt har brukats av samer långt innan Sverige blev en nationalstat. De stora sammanhängande skogarna och de vidsträckta fjällen har formats i samspel med den samiska kulturen.

Naturskyddsföreningen i Jokkmokk vill idag rikta ett stort tack till alla som kämpar på olika håll för samiska rättigheter och för att regeringen ska säga nej till Beowulf minings ansökan om bearbetningskoncession i Gállok. Vi stödjer er kamp till fullo. En gruva i Gállok skulle skära av renbetesmarkerna för Jåhkågasska och Sirges samebyar och innebära oåterkalleliga skador på renskötseln. Berörda samebyar och samiska organisationer har klart och tydligt sagt nej till en gruva i Gállok, vilket enligt internationell rätt måste väga tungt eftersom Gállok ligger inom samiska traditionella marker.

Vi uppmanar alla att skriva på denna namninsamling från nätverket Gruvfritt Jokkmokk som ska lämnas över till näringsministern den 11 februari: