Webbinarium – Skogen, stillheten och dess värde

Foto: Lars-Ture Lindholm

Naturskyddsföreningen i Jokkmokk i samarbete med Strukturum bjuder in till webbinarium fredag den 25 september om vilka mervärden skyddade skogsområden kan ha för en hållbar utveckling i glesbygdskommuner. Vad i består Norrbottens gammelskogars värden? Hur kan skyddad natur bidra till både den lokala ekonomin och människors välmående? Förhoppningen är att seminariet ska bidra till en ökad samverkan mellan olika aktörer, kommuner och myndigheter i dessa frågor.

Buorisboahtem! Buris boahtin! Buerie båeteme! Varmt välkommen! Welcome!

Kontakt: Lars-Ture Lindholm, lindholmlarsture(@)gmail.com, 070-838 48 37

Alla föreläsningar finns nu tillgängliga i denna spellista på youtube.

Programmet i pdf-version.

Fredag den 25 september

08 00: Välkommen, presentation av seminariet och av oss.

08 10: Louise Karlberg, Svenska Naturskyddsföreningen: Vad gör Svenska Naturskyddsföreningen globalt och nationellt?

08 40: Kort paus

08 45: Gunilla Johansson, LTU: Naturen och skogens inverkan på människors hälsa.

09 15: Frågor

09 25: Kort paus

09 30: Per Angelstam, SLU/Mittuniversitetet: Fjällskogen som värd för EU:s sista intakta skogslandskap.

10 00: Frågor

10 10: Kort paus

10 25: Fréderic Forsmark, Länsstyrelsen: Skyddet av värdefulla skogar i Norrbottens län.

10 55: Frågor

11 05: Kort paus

11 10: Amanda Mannervik, Strukturum: Skogens betydelse för kreativitet och hållbart entreprenörskap. Innovationsvetaren Amanda Mannervik leder InterregNord-projektet GRUDE – green rural economy på näringslivsbolaget Strukturum i Jokkmokk. Med sig har hon entreprenörerna Caroline Palm och Liselotte Norén från Jobba Smart samt Goncalo Marques från Northern Sustainable Futures som bland annat kommer berätta om hur du kan paketera ”skogsbad” och varför små, naturnära orter som Moskosel är av stor betydelse för innovation och kreativitet.

11 40: Frågor

11 50: Avslutning