Slå vakt om Jokkmokks gammelskogar

Sprida kunskap om gammelskogar och främja näringar beroende av gammelskog är två förslag som det finns majoritet för med den nya mandatfördelningen i Jokkmokks kommun. Det visar en enkät inför valet till alla partier i kommunfullmäktige. Naturskyddsföreningen i Jokkmokk manar nu kommunpolitikerna att hålla sina löften till sina väljare.

Inför valet bad Naturskyddsföreningen i Jokkmokk de politiska partierna i kommunfullmäktige svara på en enkät om miljöfrågor. Alla partier svarade, utom Socialdemokraterna. Framtid i Jokkmokk, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna och Moderaterna valdes in i kommunfullmäktige och har tillsammans majoritet (15 av 25 mandat). Dessa partier har lovat att kommunen ska verka för att

1. Sprida mer kunskap om gammelskogarna i kommunen
  2. Främja näringar beroende av intakta gammelskogar
  3. Satsa på friluftsliv i skogslandet

Fler behöver få höra skogens historia. Äldre kan vittna om den storskaliga omvandlingen av skogslandskapet som skett det senaste seklet. Där utsträckta variationsrika skogar tidigare bredde ut sig har nu kalhuggna hjässor och virkesåkrar blivit norm. I detta finns hopp. De fjällnära skogarna kunde skyddas tack vare ideella krafter på 80-talet. Skogsgruppen Steget Före var pionjärer i att slå vakt om skogslandet nedan den fjällnära gränsen och har idag gått i mål med skydd av över 100 skogar.

Renskötsel och naturturism är exempel på aktiviteter vars livskraft kräver att sammanhängande områden med gammelskog skyddas mot att exploateras. Idag är helt fel tidpunkt att minska våra naturområden när klimatförändringarna gör att större områden av renbetesmarker behövs. Att främja näringar beroende av intakta gammelskogar innebär därför ett ställningstagande mot exploateringar.

Avverkning är idag ett av de största hoten mot den biologiska mångfalden i Sverige. De livsrum som finns kvar behöver skyddas. Fyra partier; Miljöpartiet, Samernas Väl, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, (som tillsammans har 9 av 25 mandat), lovade inför valet att arbeta för att skydda mer skog under nästa mandatperiod.

Ett led för politikerna att infria sina löften är att prioritera den kommunala naturvården. Naturskyddsföreningen i Jokkmokk kräver därför att en kommunekolog eller motsvarande anställs på kommunen. Ett förslag som har stöd av Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Moderaterna (totalt sex mandat) i kommunfullmäktige.

Jokkmokks kommun ses kanske av vissa som en liten kommun, men ser vi till kommunens sammanhängande naturområden och dess liv så växer en annan bild fram. Nu är det upp till bevis för Jokkmokks kommunpolitiker att ta sitt gemensamma ansvar och slå vakt om den mångfald av olika slag som gammelskogarna rymmer.

Ida Jansson, ordförande Naturskyddsföreningen i Jokkmokk