Tänd ett ljus för världens miljöförsvarare 10 december!

Det kan tyckas självklart att få stå upp för naturen. Men det är det inte. Varje vecka dödas minst tre miljöförsvarare i världen. Trakasserier, hot och våld mot miljöförsvarare ökar också. Och det här är en del av en global trend där civilsamhällets demokratiska utrymme krymper. Fler måste få upp ögonen för det här problemet!

Därför ordnar Naturskyddsföreningen den 10 december ljusmanifestationer runt om i Sverige, så även i Jokkmokk. Vi kommer bland annat att tända ljus, läsa upp namnen på alla de miljöförsvarare som mördats under 2019, och hålla en tyst minut för dem.

Syftet med manifestationen är att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation, så att vi kan vända den här fruktansvärda utvecklingen och få ett slut på våldet mot dem som står upp för naturen! Den 10 december är också internationella dagen för de mänskliga rättigheterna.

Naturskyddsföreningen har beskrivit situationen för miljöförsvarare globalt i rapporten ”Miljöförsvarare under attack” som släpptes den 28 oktober.

#Light4Defenders

Efter ljusmanifestationen går vi till Bokenskolan för Naturskyddsföreningens årliga exposé över vår vidunderliga natur i ”Naturåret”. Naturåret börjar 19.00.