Pressmeddelande: Gruvplaner i skyddad natur möter motstånd

Prospekteringsbolaget Geonomics Australia Pty Ltd har ansökt om undersökningstillstånd för sällsynta jordartsmetaller på Doaresoajvve i Jokkmokks kommun. Naturskyddsföreningen tillsammans med Sirges sameby har yttrat sig till Bergsstaten och menar att det vare sig är lämpligt att utföra undersökningsarbeten eller öppna en gruva i området.

Doaresoajvve ligger i utkanten av naturreservatet Jielkká-Rijmagåbbå som utgör en del av ett större fjällnära skogsområde. Jielkká-Rijmagåbbå är idag skyddat både som naturreservat och Natura 2000-område. Området består av en mosaik av vidsträckta skogar och myrar. Här har också gjorts flera sällsynta artfynd.
– Tack vare en enveten kamp från bland annat skogsgruppen Steget Före, Sirges sameby och Fältbiologerna är området idag skyddat. Skulle det bli tal om en gruva här får bolaget räkna med att det kommer bli stora protester, säger Ida Janson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Jokkmokk.
Området runt Doaresoajvve är åretruntmarker för Sirges och Slakka sameby och beror ett område av riksintresse för renskötseln. Hänglavsskogarna i området erbjuder viktigt renbete.
– Vi har inte råd att förlora mera marker i en situation där vi redan är hårt pressade från vattenkraft och skogsbruk, säger Mikael Kuhmunen, ordförande i Sirges sameby.
Mikael fortsätter:
– Markerna är det viktigaste vi har efter renen. Utan markerna har vi inga renar. Utan renen har vi inget liv.
Även undersökningsarbeten är något som riskerar att störa renskötseln och påverka naturvärdena negativt. Enligt lagstiftningen får inte heller prospektering ske som bryter mot naturreservatets föreskrifter och kan kräva ett Natura 2000-tillstånd.
– Vi kommer noga bevaka att bolaget inte utför några arbeten de inte har tillstånd till att utföra, avslutar Ida Jansson.
Bildtext: Báhkkojåhkå ligger i området för det sökta undersökningstillståndet. Här planeras ett nytt naturreservat. Foto: Ida Jansson
Se bifogat yttrande till Bergsstaten för mer info.
Kontakt:
Ida Jansson, ordförande Naturskyddsföreningen i Jokkmokk